Friday, February 24, 2012

Vasslan då?

Brödbak:
  • Ugn 250 °
  • ett glas vatten att ställa i ugnen (så blir skorpan mjukare)*
  • 1/2 liter vätska, vill jag minnas, och vassla går bra!
  • 45 g jäst
  • matsked olja
  • 1400 g hvetemjöl (evt grahams, eller råg)
  • knifsudd salt


Blanda fingervarm eller åtminstone rumsvarm vätska och jäst. Blanda i oljan. Knåda ihop mjölet med detta, låt jäsa under duk och utan drag i 45 minuter, knåda igen, fixa bröden dela upp i två bröd (t ex utkaflade, hoprullade, skurna i toppen), sätt in i ugnen (med vatten-glas om skorpan skall bli mjuk), sänk till 200° efter tio minuter, grädda tio minuter till (vill jag minnas, colla gerna upp det).

Olja i deg kan ersättas af mjöl på plåt.

Mesost?

När vasslan har skilts från kaseinet medelst syran i yoghurt eller fil, är vasslan sur. Icke riktigt smaken i svensk mesost. Kan dock fixas, om grädde blandas i. Jag kan ej receptet, men principen är att koka ihop vasslan, tils den blir tjockare och tjockare och till slut stelnar om den kallnar.

Dryck?

Näringsdrinkar i sjukhus med protein, äro ofta baserade på just "mjölkserum"=vassla./HGL

*Önskar jag vetat det knepet innan jag lemnade landet.

No comments: