Thursday, October 1, 2009

Sudoku, planifier en avance/plan in advance



Example
source of same/source du même
English description of method
Description française de la méthode











Example:
X X O
X O X
= = O
X = =
X O X
O X O
X O O
= O =
X X X
X X =
= O X
O X O
= X O
X O X
= X O
X O O
= X O
X X =
X O X
O X X
O = =
O X =
O = X
X O X
O = X
O = X
O X X


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Source:
sudoku n°528 directmatin.fr, la/the solution,

analysé selon (analysed by):


  • X=6/7/8/9 > 4X/row, column, field (ligne, colonne, champ),

  • O=1/2/3 > 3O/row, column, field
    et/and

  • = =4/5 > 2=/row, column, field



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English description:

After planning in a manner analogous but not identical to above, fill in the numbers of the solution, those in the groups of four, those in the groups of three, those in the groups of two. Each number filled in gives one less possibility for the other numbers of same groups in same field, row or column.

After that, make the game version from the solution by deleting numbers. For each number you delete, mark the numbers that make it recoverable. If you delete one of them, see to it that it also is recoverable by some numbers - like:

  • other number in neighbouring place, same field, stopping it from being placed there
  • same number in neighbouring row or column, limiting its possible placings
  • exhaustion in same column or row (or field), making it identifiable as one of four, three or two rather than nine to a particular number of places.



Go on till every solution number is either marked as legitimately deleted or as kept as a clue. If you like take away one other number marked as clue.

That done, check the sudoku - a copied version - if it can be solved. Fill in solutions in Roman numerals, taking care not to fill in anything just because you remmember it was there, only if it follows. If it can be solved or if there are two or three alternative solutions, but it is not too easy (you may let a colleague or friend or family member check it for you, since he has no clue in advance), use this second draft as a model for the sudoku (without Roman numerals) and solution (with Roman numerals translated to normal numerals).

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Description française:

Ayant planifié de manière, pas identique, mais analogue, remplir les chiffres de la solution, ceux en groupes de quatre, ceux en groupes de trois, ceux en groupes de deux. Chaque chiffre remplie donne une possibilité de moins pour les autres chiffres de la même groupe dans le même champ, la même ligne et la même colonne.

Ceci fait, faire la version jeu en enlevant des chiffres. Pour chaque chiffre enlevée, marquer les chiffres qui la font recupérable. En les enlevant à leur tour, faites qu'ils soient aussi recupérables par d'autres chiffres - par exemple:

  • autres chiffres, même champ, qui empêchent le placement à un endroit donné
  • même chiffre en ligne ou colonne voisinante, qui limite les placements possibles
  • exhaustion dans la même colonne ou ligne ou dans le même champ en façon qu'il soit identifiable comme un parmi quatre, trois ou deux plutôt que parmi neuf - pour le nombre correspondant de places.



Continuer jusqu'à ce que chaque chiffre soit marquée, soit comme légitimément enlevée, soit comme gardée en guise de piste. Si vous le souhaitez, enlever encore une chiffre-piste.

Après, voir si le sudoku - une version copie - est solvable. Remplir les solutions en chiffres romains, ayez soin de ne rien remplir par mémoire, juste par logique. S'il est remplissable, ou s'il y a deux ou trois solutions alternatives, mais n'est pas trop aisé (vous pouvez laisser un collègue ou copain ou proche faire la vérification, puisqu'il n'a pas de pisetes en avance, sauf le prérempli), utiliser cet embauche seconde comme modèle du sudoku (sans chiffres romains) et pour la solution (avec les chiffres romains traduits en chiffres arabes).

Hans-Georg Lundahl
Paris IV, G. Pompidou
1 oct 2009 (N.C.)



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